Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 13, 2018

Bengal Govt to train 2.5 lakh rural youths

Bengal Govt to train 2.5 lakh rural youths

The Bengal Government is planning to impart skill training to 2.5 lakh unemployed rural youths in the state to enable them earn livelihood without migrating to cities, the Self-Help Group and Self-Employment Minister has said.

He said the training programme by the concerned department would be conducted with an integrated approach, combining with various State welfare schemes to skill the youths across 10,000 villages.

At the end of the training, the department will provide them assistance in the form of resources like building hatcheries and goat farms, greenhouses (where they can start horticulture or cultivation of herbs), etc.

The department has identified 10,000 villages from 1,030 gram panchayats across the State. Initially, 25 youths from each of these villages will be given training. So, a total of 2.5 lakh youths will be skilled.

Source: Business Standard


জুন ১৩, ২০১৮

আড়াই লক্ষ গ্রামীণ যুবাদের প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য

আড়াই লক্ষ গ্রামীণ যুবাদের প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য

আড়াই লক্ষ গ্রামীণ যুবাদের দক্ষতা বিকাশের জন্য প্রশিক্ষণ দেওয়ার পরিকল্পনা নিয়েছে রাজ্য। এই প্রশিক্ষণের ফলে যাতে তাদের কর্মসংস্থান হয়, সেটাই হবে লক্ষ্য, এমনটাই জানালেন স্বনির্ভর গোষ্ঠী ও স্বনিযুক্তি দপ্তরের মন্ত্রী।

সংশ্লিষ্ট দপ্তর এই প্রশিক্ষণের আয়োজন করবে। দশ হাজার গ্রামে বিভিন্ন সরকারি প্রকল্পের সাথে সমন্বিত পদ্ধতির সঙ্গে পরিচালিত হবে এই প্রশিক্ষণ।

প্রশিক্ষণের শেষে দপ্তর তাদের নানারকম সহযোগিতা করবে, যেমন একটি হ্যাচারী কিংবা ছাগল প্রতিপালনের জন্য প্রয়োজনীয় জিনিসপত্র প্রদান, গ্রিনহাউস তৈরী করতে সাহায্য, উদ্যানপালনের জন্য সহায়তা ইত্যাদি।

১০৩০ গ্রাম পঞ্চায়েতের মধ্যে ১০০০০টি গ্রামকে ইতিমধ্যেই চিহ্নিত করেছে রাজ্য সরকার। প্রাথমিকভাবে, প্রত্যেকটি গ্রামে ২৫ জনকে প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে, যার মানে দাঁড়ায় যে সব মিলিয়ে রাজ্যজুড়ে আড়াই লক্ষ যুবাদের প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য।