Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


August 5, 2018

Permanent exhibition at Nivedita Centre in Darjeeling

Permanent exhibition at Nivedita Centre in Darjeeling

Chief Minister Mamata Banerjee has allocated an amount of Rs 1 crore for setting up a permanent exhibition on the life, works and teachings of Sister Nivedita at the Ramakrishna Mission Nivedita Educational and Cultural Centre (RKMNECC) in Darjeeling. This was recently announced by the head of the centre.

2018 is the 150th birth anniversary year of the famous Irish disciple of Swami Vivekananda, who was also a well-known educationist, social reformer and author.

The Nivedita Centre, as the place is popularly known as, is located at Roy Villa on Lebong Cart Road, where Sister Nivedita stayed for some time and where she died too, on October 13, 1911. Part of the allocation of Rs 1 crore is for the maintenance of the room where Sister Nivedita breathed her last.

According to the head of the Nivedita Centre, the permanent exhibition will be interactive through audio-visual media and touchscreen presentations. There will be models as well. There will be some unpublished letters of Acharya Jagadish Chandra Bose and Sister Christine (a disciple of Swami Vivekananda). Some old books will also be on display along with a typewriter, a wall clock, a radio and a table lamp of that era.

On July 10, 2013, the State Government had handed over Roy Villa to Ramakrishna Mission.


অগাস্ট ৫, ২০১৮

দার্জিলিঙে নিবেদিতা সেন্টারে সংগ্রহশালা

দার্জিলিঙে নিবেদিতা সেন্টারে সংগ্রহশালা

দার্জিলিঙে রামকৃষ্ণ মিশন নিবেদিতা এডুকেশানাল অ্যান্ড কালচারাল সেন্টারে ভগিনী নিবেদিতার জীবন ও কাজের প্রতি শ্রদ্ধা জানিয়ে একটি সংগ্রহশালা তৈরী করার উদ্যোগ নেওয়া হয়েছে। এই বাবদ মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় ১ কোটি টাকা বরাদ্দ করেছেন।

এই বছর ভগিনী নিবেদিতার জন্মের সার্ধশতবর্ষ। তিনি ছিলেন একজন শিক্ষাবিদ, সমাজ সংস্কারক ও লেখিকা।

দার্জিলিঙের এই নিবেদিতা কেন্দ্র লেবং কার্ট রোডে অবস্থিত এবং রায় ভিলা নামে পরিচিত। এখানে তিনি বহুদিন বসবাস করেন এবং ১৯১১ সালে ১৩ই অক্টোবর শেষ নিঃশ্বাস ত্যাগ করেন। যে ঘরে ভগিনী নিবেদিতা শেষ নিঃশ্বাস ত্যাগ করেন সেটিরও রক্ষণাবেক্ষণ করা হবে।

নিবেদিতা সেন্টারের প্রধান জানান, এই সংগ্রহশালায় থাকবে অডিও ভিস্যুয়াল ও টাচস্ক্রিন প্রদর্শনী। এখানে থাকবে আচার্য জগদীশ চন্দ্র বসু ও স্বামী বিবেকানন্দর শিষ্যা সিস্টার ক্রিস্টিনের অপ্রকাশিত চিঠির সমগ্র। এখানে পুরনো কিছু বই, টাইপরাইটার, দেওয়াল ঘড়ি, রেডিও এবং টেবিল ল্যাম্পও থাকবে।

২০১৩ সালের ১০ই জুলাই রাজ্য সরকার এই রায় ভিলাকে রামকৃষ্ণ মিশনের হাতে তুলে দেন।