Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


August 2, 2018

Bengal Govt’s Career Paramarsh Kendras helping out SC and ST students

Bengal Govt’s Career Paramarsh Kendras helping out SC and ST students

The Bengal Government has set up, till date, 30 career counselling centres, called Career Paramarsh Kendras (CPK), for providing assistance to the scheduled caste (SC) and scheduled tribe (ST) students and unemployed youths.

The centres are being overseen by the West Bengal SC, ST & OBC Development and Finance Corporation, under the Backward Classes Welfare Department. Eleven CPKs have been set up in north Bengal while the remaining 19 have been set up in south Bengal.

The scheme was adopted at the first meeting of the West Bengal Scheduled Caste Advisory Council, chaired by Chief Minister Mamata Banerjee. She took the initiative of setting up the centres with a view to making youths belonging to SC and ST categories self-reliant.

In the second phase, another 37 CPKs will be established. Once all the CPKs come up, there will one centre in each subdivision.

These centres give information on organisations, industries, business houses and sectors having potential for jobs or providing self-employment opportunities. They have the database on the Government schemes for self-employment and financing tie-ups.

In the current financial year, the CPKs aim to counsel at least 3,000 visitors and facilitate at least 500 candidates with finding suitable self-employment. The centres will also organise job fairs and placement services.

Self-employment opportunities will be looked to be provided in sectors like agriculture, horticulture, pisciculture, animal resources development, and micro, small and medium enterprises (MSME), in the localities of the candidates being advised.

The centres are also providing 300 hours of training to 150 selected candidates, at least 100 of whom will be provided with jobs.

Source: Millennium Post


অগাস্ট ২, ২০১৮

তপশিলি জাতি, উপজাতির পড়ুয়াদের জন্য ক্যারিয়ার পরামর্শ কেন্দ্র

তপশিলি জাতি, উপজাতির পড়ুয়াদের জন্য ক্যারিয়ার পরামর্শ কেন্দ্র

তপশিলি জাতি ও উপজাতির পড়ুয়া ও বেকার যুবকদের সহায়তার জন্য ৩০টি ক্যারিয়ার পরামর্শ কেন্দ্র খুলেছে রাজ্য সরকার। এর মধ্যে ১১টি কেন্দ্র উত্তরবঙ্গে ও বাকি ১৯টি দক্ষিণবঙ্গে অবস্থিত।

দ্বিতীয় পর্যায়ে, আরও ৩৭টি ক্যারিয়ার পরামর্শ কেন্দ্র খোলা হবে। প্রত্যেকটি মহকুমায় একটি করে ক্যারিয়ার পরামর্শ কেন্দ্র খোলার পরিকল্পনা রয়েছে রাজ্যের।

অনগ্রসর শ্রেণী কল্যাণ দপ্তরের অধীনে থাকা পশ্চিমবঙ্গ তপশিলি জাতি, উপজাতি ও অনগ্রসর শ্রেণী উন্নয়ন ও অর্থ নিগম (West Bengal SC, ST & OBC Development and Finance Corporation) এই কেন্দ্রগুলির দায়িত্বে রয়েছে।

পশ্চিমবঙ্গ তপশিলি জাতি উপদেষ্টা পর্ষদের (West Bengal Scheduled Caste Advisory Council) প্রথম বৈঠকে এই ক্যারিয়ার পরামর্শ কেন্দ্র খোলার সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়। এই কমিটির চেয়ারম্যান স্বয়ং মুখ্যমন্ত্রী। তপশিলি জাতি, উপজাতি ও অনগ্রসর শ্রেণীর যুবদের স্বনির্ভর করতে তিনি এই উদ্যোগ নিয়েছিলেন।

যে সব সংস্থা, ব্যবসায়িক প্রতিষ্ঠান এবং শিল্পক্ষেত্রে কর্মসংস্থান এবং স্ব-নিযুক্তির সুযোগ আছে সেই সব সম্বন্ধে তথ্য প্রদান করবে এই কেন্দ্রগুলি। কৃষি, উদ্যানপালন, মৎস্য, প্রাণী সম্পদ উন্নয়ন, ক্ষুদ্র-কুটির-মাঝারি শিল্প ক্ষেত্রগুলিতে স্বনির্ভরতার সুযোগ করে দেওয়া হবে।

চলতি আর্থিক বছরে এই কেন্দ্রগুলিতে অন্তত ৩০০০ পড়ুয়া ও যুবাদের কাউন্সেলিং করা হবে। অন্তত ৫০০ জনকে স্বনির্ভর হইতে সাহায্য করবে এই কেন্দ্রগুলি। জব ফেয়ার ও প্লেসমেন্ট সার্ভিসের আয়োজনও করবে এই কেন্দ্রগুলি।

এই কেন্দ্রে ১৫০ জন বাছাই করা প্রার্থীকে ৩০০ ঘণ্টা প্রশিক্ষণ দেওয়া হয়ে থাকে। এদের মধ্যে ১০০ জনের কর্মসংস্থানের ব্যবস্থা করা হয়।