Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


August 6, 2018

Bengal Govt encouraging aromatic rice cultivation

Bengal Govt encouraging aromatic rice cultivation

The Trinamool Congress Government has, over the last few years, done a lot for increasing the cultivation of aromatic rice varieties, which have a high demand inside the State and in other parts of the country, as well as outside the country. Exports have seen a steady rise.

Another effort taken by the Government is the decision to distributed seeds of aromatic rice for free. They are being distributed by North Bengal Krishi Viswavidyalaya.

As of now three varieties have distributed – tulaipanji, kataribhog and kalonunia.

Seeds of tulaipanji are being distributed in Hemtabad, Raiganj, Kaliaganj and Itahar in Uttar Dinajpur district, in Balurghat and Kushmandi in Dakshin Dinajpur, and in Malda district. Kataribhog is being distributed in the district of Malda and in Kumarganj, Tapan, Hili and Balurghat in Dakshin Dinajpur, while kalonunia is being distributed in Jalpaiguri, Cooch Behar and Alipurduar districts.

Source: Millennium Post


অগাস্ট ৬, ২০১৮

বিনামূল্যে বীজ বিতরণ করে সুগন্ধী চালের উৎপাদন বাড়াতে চায় রাজ্য

বিনামূল্যে বীজ বিতরণ করে সুগন্ধী চালের উৎপাদন বাড়াতে চায় রাজ্য

রাজ্যে সুগন্ধী চালের উৎপাদন বাড়াতে গত কয়েক বছরে অনেক উদ্যোগ নিয়েছে তৃণমূল কংগ্রেস পরিচালিত মা, মাটি, মানুষের সরকার। এই চালের চাহিদা আমাদের রাজ্যেও যেমন ব্যাপক, তেমনই অন্য রাজ্যেও আছে বিপুল। এছাড়া বিদেশের চাহিদা তো আছেই। সুগন্ধি চালের রপ্তানিও বেড়েছে অনেকটাই।

সেই কারণেই, সুগন্ধি চালের উৎপাদন বাড়াতে রাজ্য সরকার একটি গুরুত্বপূর্ণ পদক্ষেপ নিয়েছে। এবার রাজ্যের উদ্যোগে এই সুগন্ধী চালের বীজ বিনামূল্যে বিতরণ করা হবে। এই বীজ বিলি করছে উত্তরবঙ্গ কৃষি বিশ্ববিদ্যালয়।

এই মুহূর্তে তিন ধরণের চালের বীজ বিতরণ করা হচ্ছে: তুলাইপঞ্জী, কাটারিভোগ এবং কালোনুনিয়া।

তুলাইপঞ্জী চালের বীজ বিতরণ করা হচ্ছে উত্তর দিনাজপুর জেলায় হেমতাবাদ, রায়গঞ্জ, কালিয়াগঞ্জ ও ইটাহারে, দক্ষিণ দিনাজপুর জেলার বালুরঘাট ও কুশমান্ডিতে, ও মালদা জেলায়। কাটারিভোগ চালের বীজ দেওয়া হচ্ছে মালদা জেলায় এবং দক্ষিণ দিনাজপুর জেলার কুমারগঞ্জ, তপন, হিলি ও বালুরঘাটে। কালনুনিয়া চালের বীজ বিতরণ করা হচ্ছে জলপাইগুড়ি, কোচবিহার এবং আলিপুরদুয়ার জেলায়।