Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


August 4, 2018

Bangla Govt to train SHGs in preserving fruits & vegetables

Bangla Govt to train SHGs in preserving fruits & vegetables

The State Cooperation Department is preparing resource persons from self-help groups (SHG) who would be taught preservation and easy processing techniques of fruits and vegetables.

Using these techniques, the products of SHGs will also become available during off-season. Besides checking the wastage of fruits and vegetables, this project will also create job opportunities for many and even women can earn their livelihood by working from home.

The training programme to prepare resource persons commenced in Siliguri on July 9. Gradually, the programme would be started in other districts too. This is the first time when such an initiative has been taken up by the Bengal Government, in which there is no need for any heavy machinery to process the fruits and vegetables. Instead, members of the SHGs can do the same using simple tools.

Vegetables and fruits including cauliflower, mango and jackfruit are easily available in huge quantities during their seasons. So, they can be preserved using easy techniques to be sold during off-season.

There are around 20 lakh members of the SHGs under the Cooperation Department.

Source: Millennium Post


অগাস্ট ৪, ২০১৮

স্বনির্ভর গোষ্ঠীগুলিকে আনাজ ও ফল সংরক্ষণের প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য

স্বনির্ভর গোষ্ঠীগুলিকে আনাজ ও ফল সংরক্ষণের প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য

আনাজ ও ফলের সংরক্ষণ ও সহজে প্রক্রিয়াকরণের জন্য স্বনির্ভর গোষ্ঠীগুলির সদস্যদের প্রশিক্ষণ দেবে সমবায় দপ্তর। এই প্রশিক্ষণের ফলে, স্বনির্ভর গোষ্ঠীগুলির তৈরী বিভিন্ন দ্রব্য মরশুম ছাড়াও পাওয়া যাবে। এর ফলে অনেক মহিলারা স্বনির্ভর হতে পারবেন।

শিলিগুড়িতে জুলাই ৯ তারিখে এই প্রশিক্ষণ শুরু হয়েছে। ধীরে ধীরে অন্য জেলাতেও এই প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে। রাজ্য সরকারের তরফে এইরকম উদ্যোগ এই প্রথম। এই পদ্ধতিতে খাদ্য প্রক্রিয়াকরণের জন্য কোনও ভারী যন্ত্রেরও প্রয়োজন নেই। সাধারণ যন্ত্রের মাধ্যমে স্বনির্ভর গোষ্ঠীরা এই কাজ করতে পারবে।

ফুলকপি, আম, কাঁঠাল ও অন্যান্য ফল ও আনাজের উৎপাদন নির্দিষ্ট মরশুমে হয় বৃহৎ পরিমাণে। তাই, এই সবজি-ফলগুলিকে ঠিকমত সংরক্ষণ করলে মরশুম ছাড়াও পাওয়া যাবে এগুলি। আর এটা করা যাবে খুবই সহজ পদ্ধতিতে, সরল যন্ত্রপাতি ব্যবহার করেই।

এই মুহূর্তে, সমবায় দপ্তরের অধীনে ২০ লক্ষ স্বনির্ভর গোষ্ঠীর সদস্য আছে।