Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


August 4, 2018

Bangla Govt planning Bengal’s first geriatric hospital

Bangla Govt planning Bengal’s first geriatric hospital

The Bangla Government is planning to build the State’s first geriatric hospital in Salt Lake. This will be a prominent part of the Government’s plan to provide comprehensive care for the elderly, including understanding their medical backgrounds and offering customised care.

The Health Department will be the nodal agency to carry out the project. Prominent geriatricians and allied medical professionals will be providing comprehensive geriatric assessment to address the all-round needs of patients and recommend the best treatment in each case.

Elderly people often suffer from more than one medical problem, and hence need a special environment and attention to help them improve their functional ability, physical health, cognition and mental health.

The focus areas of the proposed hospital would be preventing and managing fractures, dizziness, memory loss depression, fatigue, and unsteadiness or weakness, and managing psychological revitalisation, vaccinations, physiotherapy, diet counselling and administering of medicines.

As a part of geriatric healthcare, the patients would be informed about preventive healthcare services such as regular physical exercise, balanced diet, vegetarianism, stress management, avoidance of smoking or tobacco products and prevention of falls.

The Trinamool Congress Government has already taken up a series of initiatives to help elderly citizens. Comprehensive geriatric care units have come up at the district hospitals.

Source: Millennium Post


অগাস্ট ৪, ২০১৮

প্রবীণদের জন্য পৃথক হাসপাতাল তৈরীর পরিকল্পনা রাজ্যের

প্রবীণদের জন্য পৃথক হাসপাতাল তৈরীর পরিকল্পনা রাজ্যের

বিধাননগরে প্রবীণ নাগরিকদের জন্য পৃথক হাসপাতাল খোলার পরিকল্পনা নিয়েছে রাজ্য সরকার। বার্ধক্য-জনিত বিভিন্ন রোগের সামগ্রিক চিকিৎসা পরিষেবা প্রদানের জন্য এটি এক যুগান্তরী পদক্ষেপ হিসেবে গণ্য হবে বলেই মনে করা হচ্ছে। প্রবীণদের চাহিদা বোঝা এবং তাদের প্রয়োজনমত স্বাস্থ্যপরিষেবা দেওয়ার উদ্দেশ্যেই এই উদ্যোগ।

এই প্রকল্পের নোডাল এজেন্সি হবে স্বাস্থ্য দপ্তর। খ্যাতনামা বার্ধক্য-জনিত রোগ বিশেষজ্ঞ এবং অন্যান্য চিকিৎসা বিশারদরা প্রবীণদের সবরকম স্বাস্থ্য পরিষেবা প্রদান করবেন এই হাসপাতালে।

বেশিরভাগ প্রবীণরাই একাধিক রোগে ভোগেন। তাদের কার্যকরী দক্ষতা, চেতনা, শারীরিক এবং মানসিক স্বাস্থ্য উন্নত করার জন্য একটি বিশেষ পরিবেশ এবং মনোযোগ প্রয়োজন, যা এই হাসপাতালে পাওয়া যাবে।

ফ্র্যাকচার, মাথা ঘোরা, স্মৃতিশক্তি হ্রাস, অবসাদ, ক্লান্তি, শারীরিক দুর্বলতা সহ বিভিন্ন ব্যাধির চিকিৎসা হবে এখানে। এছাড়া মানসিক পুনরুজ্জীবন, ভ্যাক্সিনেশন, ফিজিওথেরাপি, ডায়েট কাউন্সিলিং ও ঔষধ ব্যবস্থাপনার প্রতিও নজর দেওয়া হবে।

বার্ধক্য-জনিত স্বাস্থ্যসেবার অংশ হিসাবে, রোগীদের নিয়মিত শারীরিক ব্যায়াম, সুষম খাদ্য, নিরামিষভোজন, স্ট্রেস ম্যানেজমেন্ট, ধূমপান বা তামাকজাত দ্রব্য থেকে বিরত থাকা সম্পর্কে জানানো হবে।

উল্লেখ্য, ক্ষমতায় আসার পর থেকেই তৃণমূল কংগ্রেস পরিচালিত মা, মাটি, মানুষের সরকার প্রবীণ নাগরিকদের জন্য অনেক উদ্যোগ নিয়েছে। জেলা হাসপাতালগুলিতে প্রবীণদের জন্য পৃথক ইউনিট আছে।