Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


September 9, 2018

Power Dept replacing old furnaces for a greener Bangla

Power Dept replacing old furnaces for a greener Bangla

Considering various environmental hazards, the State Power Department is dismantling the old furnaces at its power plants and replacing them with modern, energy-saving ones.

This comment was made the Power Minister while speaking at the Annual Environment and Energy Conclave organised by the Bengal Chamber of Commerce and Industry on August 23.

Almost all the old ones have been replaced by now. The modern ones replacing them are all super-critical furnaces capable of a wide range of operations, and cause much less pollution and are built to use much lesser energy (fuel) for their running.

All these facts make for them to be friendlier to the environment, thus contributing towards a greener Bangla.

Besides dealing with the furnaces, the minister said, the department is putting more efforts for setting up solar power capabilities, which is renewable energy and thus environment-friendly. The Power Department has set a target of producing 350 MW of solar power by the end of 2019.

Apart from solar power, the State Government, according to the minister, has also stressed on the development of hydropower and tidal power capabilities.

Source: Millennium Post

The image is representative


সেপ্টেম্বর ৯, ২০১৮

সবুজ বাংলা গড়ার লক্ষ্যে পুরনো চুল্লি বদলাচ্ছে বিদ্যুৎ দপ্তর

সবুজ বাংলা গড়ার লক্ষ্যে পুরনো চুল্লি বদলাচ্ছে বিদ্যুৎ দপ্তর

রাজ্যের বিদ্যুৎ কেন্দ্রগুলিকে আরও পরিবেশবান্ধব করে তোলার লক্ষ্যে রাজ্য বিদ্যুৎ দপ্তর সিদ্ধান্ত নিয়েছে যে শীঘ্রই রাজ্যের সমস্ত বিদ্যুৎ কেন্দ্রগুলিতে পুরনো চুল্লি বদল করে আধুনিক চুল্লি বসানো হবে। এই আধুনিক চুল্লি গুলি বসলে জ্বালানি অনেকটাই সাশ্রয় হবে।

বেঙ্গল চেম্বার ও কমার্স অ্যান্ড ইন্ডাস্ট্রি আয়োজিত জাতীয় এনভায়রনমেন্ট অ্যান্ড এনার্জি কনক্লেভে এই মন্তব্য করেন বাংলার বিদ্যুৎ মন্ত্রী।

ইতিমধ্যেই প্রায় সমস্ত পুরনো চুল্লি বদলানো হয়ে গেছে। আধুনিক চুল্লিগুলি অনেক উন্নতমানের এবং অনেক ধরনের কাজ করতে পারবে। এর পাশাপাশি এগুলির দ্বারা দূষণ কম হয় এবং এই চুল্লিগুলির জ্বালানির প্রয়োজনও কম।

এই সকল পদক্ষেপই বিদ্যুৎ কেন্দ্রগুলিকে করে তুলবে পরিবেশ বান্ধব এবং বাংলা হবে আরও সবুজ।

মন্ত্রী আরও বলেন, এই চুল্লিগুলির বদল ছাড়াও বিদ্যুৎ দপ্তর সৌর শক্তি উৎপাদন বাড়াতেও সচেষ্ট হয়েছে। সৌরশক্তি নবীকরণযোগ্য এবং পরিবেশ বান্ধব। দপ্তরের লক্ষ্য ২০১৯ সালের মধ্যে ৩৫০ মেগাওয়াট সৌর শক্তি উৎপাদন করা।

সৌর শক্তি ছাড়াও জলবিদ্যুৎ এবং ঢেউ থেকে উৎপাদিত শক্তির ওপরেও জোর দিচ্ছে রাজ্য সরকার।

 

প্রতীকী ছবি