Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 5, 2018

State Govt to take up second phase of work at Bengal Safari Park

State Govt to take up second phase of work at Bengal Safari Park

To make the Bengal Safari Park more attractive for children, the State Forest Department will take up the second phase of work of Bengal Safari Park in Siliguri. The work will start from January next year.

An underground aquarium with a variety of local fish, a toy train, a flower garden and a children’s park, with merry-go-round, seesaw, swings and slides, are among the facilities that the department plans to develop.

According to the State Forest Minister, the underground aquarium will take visitors to a wondrous underwater journey, with fish species from rivers and marine animals swimming alongside, visible through glass walls on either side.

The detailed project report will be submitted to Chief Minister Mamata Banerjee for her final approval in January, said the minister. The entire plan envisages a cost of more than Rs 100 crore.

Spread over 297 hectare, the animal park, unveiled in January 2016, has emerged as a major attraction for both tourists and locals. As of now, there are three royal Bengal tigers with three cubs, a rhinoceros, bears, leopards, gharials, over 400 deer, two elephants and an aviary with birds of different species at the park.

There are a number of safaris in the park – herbivore safari (spread over 100 hectares), royal Bengal tiger safari, bear safari and the recently introduced leopard safari (spread over 20 hectares each).

Source: Millennium Post


অক্টোবর ৫, ২০১৮

বেঙ্গল সাফারি পার্কের দ্বিতীয় পর্যায়ের কাজের পরিকল্পনা রাজ্যের

বেঙ্গল সাফারি পার্কের দ্বিতীয় পর্যায়ের কাজের পরিকল্পনা রাজ্যের

বেঙ্গল সাফারি পার্ককে শিশুদের জন্য আরও আকর্ষণীয় করে তুলতে রাজ্য বন দপ্তর এই পার্কের দ্বিতীয় পর্যায়ের কাজ শুরু করতে চলেছে। আগামী বছরের জানুয়ারি মাস থেকে এই কাজ শুরু হবে।

ভূগর্ভস্থ অ্যাকোয়ারিয়াম, টয় ট্রেন, ফুলের বাগান ও চিলড্রেন্স পার্ক তৈরী করা হবে এই পর্যায়ে। থাকবে ঘূর্ণি (মেরি গো রাউন্ড), ঢেঁকিকল (সি-স), দোলনা, স্লাইডস ইত্যাদি।

বনমন্ত্রী বলেন, ভূগর্ভস্থ অ্যাকোয়ারিয়ামে জলের তলা দিয়ে ভ্রমণ করতে মানুষ আনন্দ অনুভব করবেন, কাঁচের দেওয়ালের ওপারে দেখতে পাবেন বিভিন্ন প্রজাতির মাছ ও অন্যান্য প্রাণী।

চূড়ান্ত অনুমোদনের জন্য এই প্রকল্পের ডিপিআর মুখ্যমন্ত্রীর কাছে জমা পড়বে। এই পুরো প্রকল্পে খরচ হবে ১০০ কোটি টাকা।

২০১৬ সালের জানুয়ারি ২৯৭ একরের ওপর নির্মিত বেঙ্গল সাফারি পার্কের উদ্বোধন হয়। এই অল্প সময়েই খুবই জনপ্রিয় হয়েছে এই পার্ক। এখানে তিনটি পূর্ণবয়স্ক রয়্যাল বেঙ্গল টাইগার ও তিনটি শাবক, গণ্ডার, ভাল্লুক, ঘরিয়াল, ৪০০ টি হরিণ, দুটি হাতি এবং বিভিন্ন প্রজাতির পরিযায়ী পাখি আছে।

এই পার্কে অনেক সাফারি আছে – তৃণভোজী সাফারি, রয়্যাল বেঙ্গল টাইগার সাফারি, ভাল্লুক সাফারি ও চিতাবাঘ সাফারি।