Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


February 6, 2019

Bengal Global Business Summit: A look back at the last three editions

Bengal Global Business Summit: A look back at the last three editions

The Bengal Global Business Summit (BGBS) is an annual flagship event organised by the Bangla Government to showcase the State’s investment potential and to highlight its business enthusiasm in front of the global business community.

Over the past few years, BGBS has emerged as one of the foremost business summits in India. Some of the top industrialists have participated in these summits, along with several international companies.

Starting in 2015, BGBS has brought substantial investments to the State. It is an event that recognises Chief Minister Mamata Banerjee’s efforts at generating industrial growth and prosperity for Bangla.

BGBS 2016

The second edition of the summit was held on January 8-9, 2016. The plenary sessions were addressed by dignitaries from India and abroad who shared their thoughts and experiences.

The summit focused on B2B (business-to-business) and G2B (government-to-business) interactions.

BGBS 2016 had the presence of industry leaders, senior ministers from India and abroad, heads of business and government leaders from 26 countries including USA, UK, Italy, Spain, Germany, Japan, China, Korea, Bhutan, Bangladesh, etc.

Living up to the tagline of ‘Bengal Surging Ahead’, BGBS 2016 concluded on an optimistic note. Rs 2.50 lakh crore of business investment proposals were received at the summit.

BGBS 2017

The Bangla Government organised the third edition of the BGBS on January 20-21, 2017.
Inaugurated by then President of India, Pranab Mukherjee in the presence of Chief Minister Mamata Banerjee, BGBS 2017 was aimed at projecting Bangla to the global investor community.

Day one of the summit hosted plenary sessions on start-ups and entrepreneurship and multi-country Interactions while day two hosted eighteen sessions including eleven parallel sectoral sessions on focus sectors, special sessions on start-ups, country sessions, round-table discussion on a rising Bangla in emerging Asia and discussion on apparel and allied sectors.

BGBS 2017 was attended by 4,000 delegates from 29 countries. Japan, Poland, Italy and Germany were the partner countries.

Rs 2 lakh 35 thousand 200 crore (US$ 36 billion) of business and investment proposals were received at BGBS 2017.

BGBS 2018

The fourth edition of the BGBS took place at the Biswa Bangla Convention Centre on January 16-17, 2018.

Japan, Germany, Italy, Poland, South Korea, France, Czech Republic, the UK and the UAE were the partner countries.

Over 1,046 B2B meetings and 40 B2G meetings took place during the summit.

BGBS 2018 received the participation of over 4,000 delegates from 32 countries from Europe, the Americas and Asia as well as from India.

The fourth edition of the summit saw attendance from Mukesh Ambani, Lakshmi Mittal, Sajjan Jindal, Sanjiv Puri and Sanjiv Goenka, among others.

The 2018 summit received investment proposals worth Rs 2 lakh 19 thousand 925 crore, with the biggest success being the potential for creation of 20 lakh new jobs in the State.


ফেব্রুয়ারি ৬, ২০১৯

ফিরে দেখা বিগত বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলনগুলি

ফিরে দেখা বিগত বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলনগুলি

বিশ্বও বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন রাজ্য সরকারের আয়োজিত একটি বার্ষিক সম্মেলন যেখানে বাংলার বাণিজ্যের সম্ভাবনা তুলে ধরা হয় এবং বণিক সমাজের সামনে বাণিজ্যের ক্ষেত্রগুলি তুলে ধরা হয়।

গত কয়েক বছরে বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন দেশের সেরা বাণিজ্য সম্মেলনগুলির মধ্যে নিজের স্থান করে নিয়েছে।

২০১৫ সাল থেকেই বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন রাজ্যে অনেক বিনিয়োগ নিয়ে এসেছে। মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় কীভাবে রাজ্যের শিল্প এবং রাজ্যের গৌরবকে এগিয়ে নিয়ে চলেছেন, এই সম্মেলনে তার স্বীকৃতি মেলে।

বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন ২০১৬

দ্বিতীয় বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয় ৮ এবং ৯ জানুয়ারি ২০১৬। মূল অনুষ্ঠান হয় ভারত তথা বিদেশের প্রতিনিধিদের নিয়ে যারা নিজের অভিজ্ঞতা সকলকে শোনান। এই সম্মেলন বিজনেস টু বিজনেস এবং গভর্ন্মেন্ট টু বিজনেসের ওপর জোর দেয়।

ভারতের ও ২৬টি অন্যান্য দেশের শীর্ষ শিল্পপতি, নেতা, মন্ত্রী এখানে আসেন। এই বিদেশের মধ্যে ছিল আমেরিকা, ইংল্যান্ড, ইটালি, স্পেন, জার্মানি, জাপান, চীন, কোরিয়া, ভুটান, বাংলাদেশ ও অন্যান্য।
এই সম্মেলনের শিরোনাম ছিল ‘বেঙ্গল সার্জিং অ্যাহেড’। এই সম্মেলনে ২.৫ লক্ষ কোটি টাকার বিনিয়োগ প্রস্তাব আসে।

বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন ২০১৭

তৃতীয় বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয় ২০১৭ সালের ২০ ও ২১ জানুয়ারি।

তৎকালীন ভারতের রাষ্ট্রপতি প্রণব মুখোপাধ্যায় মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের উপস্থিতিতে এই সম্মেলনের সূচনা করেন। এই সম্মেলনের উদ্দেশ্য ছিল বিশ্বব্যাপী বিনিয়োগকারী গোষ্ঠীকে এই রাজ্যে বিনিয়োগ করতে আহ্বান করা।

প্রথম দিন প্লেনারি সেশান অনুষ্ঠিত হয় এবং সেখানে স্টার্ট আপ, উদ্যোগ, বহুজাতিক আলোচনা হয়। দ্বিতীয় দিনে আঠারোটি সেশান হয় এর মধ্যে ফোকাস সেক্টর নিয়ে ১১টি সমান্তরাল সেশান হয়। এছাড়া, এশিয়ার মানচিত্রে বাংলার উন্নয়ন নিয়ে, স্টার্ট আপ নিয়ে বিশেষ সেশন, জাতীয় সেশান, গোল টেবিল বৈঠক হয়।

এই সম্মেলনে ২৯টি দেশ থেকে ৪০০০ প্রতিনিধি আসেন। জাপান, পোল্যান্ড, ইটালি ও জার্মানি এই সম্মেলনের পার্টনার ছিল।

এই সম্মেলনে ২.৩৫ লক্ষ কোটি টাকার বিনিয়োগ প্রস্তাব আসে।

বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন ২০১৮

চতুর্থ বিশ্ব বঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয় বিশ্ব বাংলা কনভেনশন সম্মেলনে ২০১৮ সালের ১৬ এবং ১৭ জানুয়ারি।
জাপান, জার্মানি, ইটালি, পোল্যান্ড, রিপাবলিক অফ কোরিয়া, ফ্রান্স, চেক রিপাবলিক, ইংল্যান্ড এবং আরব এই বছর পার্টনার ছিল।

এই সম্মেলনে ১০৪৬টি বিজনেস টু বিজনেস এবং ৪০ টি বিজনেস টূ গভর্ন্মেন্ট বৈঠক হয়।

এই সম্মেলনে ৩২টি দেশ থেকে ৪০০০ প্রতিনিধি আসেন।

এই সম্মেলনে মুকেশ আম্বানি, লক্ষী মিত্তল, সজ্জন জিন্দাল, সঞ্জীব পুরী, সঞ্জীব গোয়েঙ্কা প্রমুখ উপস্থিত ছিলেন।

এই সম্মেলনে চীন থেকে এক বড় প্রতিনিধিদল আসে এবং এর মধ্যে ছিল ৩০টি চীনা কোম্পানি।

এই সম্মেলনে ২ লক্ষ ১৯ হাজার ৯২৫ কটি টাকার বিনিয়োগ প্রস্তাব আসে। এই প্রস্তাব বাস্তবায়িত হলে ২০ লক্ষ মানুষের কর্মসংস্থান হবে।