Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 5, 2019

Bangla Govt to help popularise rooftop urban farming

Bangla Govt to help popularise rooftop urban farming

The State Government agency, Newtown Kolkata Development Authority (NKDA) will be forming an empanelled group to assist people, particularly senior citizens, in setting up rooftop urban farming. The group will charge for providing assistance at rates fixed by the NKDA.

These activities, KMDA officials feel, will keep the senior citizens socially engaged. In fact, they say that many people have shown interest in starting rooftop farming but could not move ahead because of a lack of expertise. Now the organisation is going to solve that problem.

It may be mentioned that at Swapno Bhor, the State’s first senior citizens’ park, organic farming of vegetables has recently been started in collaboration with an NGO, and senior citizens, who are members of the same, are overseeing it.

Source: Millennium Post


জানুয়ারী ৫, ২০১৯

আরবান রুফটপ ফার্মিংকে জনপ্রিয় করতে উদ্যোগ রাজ্যের

আরবান রুফটপ ফার্মিংকে জনপ্রিয় করতে উদ্যোগ রাজ্যের

রাজ্য সরকারের সংস্থা নিউটাউন কলকাতা ডেভেলপমেন্ট অথরিটি (এনকেডিএ) একটি অভিনব উদ্যোগ নিতে চলেছে। আরবান রুফটপ ফার্মিংকে জনপ্রিয় করতে বিশেষজ্ঞদের একটি প্যানেল তৈরী করবে এনকেডিএ। নির্ধারিত মূল্যের বিনিময়ে এই প্যানেল প্রবীণ নাগরিকদের আরবান রুফটপ ফার্মিং এর প্রশিক্ষণ দেবে।

আধিকারিকদের মতে, এই উদ্যোগের ফলে প্রবীণ নাগরিকরা কাজের মধ্যে লিপ্ত থাকবেন, যার ফলে অবসাদে ভুগবেন না। ইতিমধ্যেই অনেকে আরবান রুফটপ ফার্মিং শেখার জন্য আগ্রহ দেখিয়েছেন, কিন্তু অভিজ্ঞ ব্যাক্তির অভাবে এতদিন এই উদ্যোগ নেওয়া সম্ভব হচ্ছিল না। এবার তা সম্ভব হয়েছে।

প্রসঙ্গত, প্রবীণ নাগরিকদের জন্য তৈরী রাজ্যের প্রথম পার্ক ‘স্বপ্নভোরে’ একটি বেসরকারি সংস্থার সহযোগিতায় জৈব চাষ শুরু করা হয়েছে। এই সংস্থার সাথে যুক্ত প্রবীণ নাগরিকরাই এই চাষের তত্বাবধান করেন।