Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 20, 2018

E-bus service in New Town crosses 10,000-passenger mark in a month

E-bus service in New Town crosses 10,000-passenger mark in a month

The Bengal Government’s efforts towards popularising environment-friendly modes of transport got a fillip with the AC electric bus service running in New Town, on the outskirts of Kolkata, crossing the 10,000-passenger mark.

This number is all the more encouraging considering the fact that the electric buses, or e-buses, were introduced just a month ago.

They are the only ones of their kind in Bengal, and form one of the major steps towards making New Town a green city. Three 32-seater buses have been introduced – two for Action Area I and one for Action Area II. The average speed of the buses is between 40kmph and 50 kmph. The fare is Rs 10.

There are no conductors in these buses; the drivers collect the fare themselves and a machine installed near the gate generates the tickets.

Three 50 kW overnight charging stations have been set up along the routes for charging the batteries of the buses. Five to six hours are required for charging the batteries to 100 per cent.

Talking of environment-friendly modes of transport, New Town has come up with a cycle-sharing scheme, that has become a great success, and discussions are on to introduce e-vehicles on sharing basis.

Source: Millennium Post


জুলাই ২০, ২০১৮

এক মাসেই নিউটাউনের ই-বাস পরিষেবা পেল অসামান্য সাফল্য

এক মাসেই নিউটাউনের ই-বাস পরিষেবা পেল অসামান্য সাফল্য

নিউটাউনের পরিবেশবান্ধব শীতাতপ নিয়ন্ত্রিত ইলেকট্রিক বাস পরিষেবা পেল অসামান্য সাফল্য। মাত্র এক মাসে দশ হাজারেরও বেশি মানুষ ব্যবহার করেছেন এই বাস পরিষেবা। এই অল্প সময়ে এত মানুষকে পরিষেবা দেওয়াটা নিশ্চিতভাবেই সাফল্যের নিদর্শন।

বাংলায় এইরকম পরিষেবা প্রথম নিউটাউনেই চালু হয়। তিনটি ৩২ আসন বিশিষ্ট বাস চালাচ্ছে হিডকো – অ্যাকশন এরিয়া ১-এর জন্য দুটি এবং অ্যাকশন এরিয়া ২-এর জন্য একটি। এই বাসগুলির গড় গতিবেগ ৪০ কিলোমিটার প্রতি ঘণ্টা থেকে ৫০ কিলোমিটার প্রতি ঘণ্টার মধ্যে। বাস ভাড়া ১০ টাকা।

এই বাসগুলিতে কোনও কন্ডাক্টর থাকে না, ড্রাইভাররা সরাসরি যাত্রীর কাছ থেকে টিকিটের মূল্য সংগ্রহ করেন এবং বাসের দরজার পাশে লাগানো একটি যন্ত্র থেকে টিকিট বের হয়।

এই বাসগুলির ব্যাটারি চার্জ দিতে নিউটাউনে তিনটি ৫০ কিলো ওয়াটের চার্জিং স্টেশন তৈরী করা হয়েছে। পাঁচ থেকে ছয় ঘণ্টা সময় লাগে এই বাসের ব্যাটারি সম্পূর্ণ চার্জ হতে।

প্রসঙ্গত, পরিবেশবান্ধব পরিবহণ ব্যবস্থায় নিউটাউন অগ্রণী ভূমিকা পালন করছে। এখানে চালু হয়েছে সাইকেল শেয়ারিং পরিষেবা, যা সাফল্য অর্জন করেছে। কথা চলছে শেয়ারের ভিত্তিতে এখানে ই-ভেহিকেল চালানোর।