Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 24, 2018

Bengal Govt to go for double certification of seeds

Bengal Govt to go for double certification of seeds

The State Agriculture Department will soon introduce double certification of seeds before they are distributed among farmers. The step will ensure that each and every seed germinates, providing a better yield for farmers.

Chief Minister Mamata Banerjee had recently given an instruction to ensure that farmers do not face any problem in terms of seeds. The decision on double certification of seeds is a follow-up on that.

Double certification entails certification of the seeds before they are packed and again, on random basis, after the packing, said a departmental official. The Agriculture Department is also taking necessary steps to set up more seed laboratories across the State.

Source: Millennium Post

Image source


জুলাই ২৪, ২০১৮

বীজের ডবল সার্টিফিকেশনে জোর রাজ্যের

বীজের ডবল সার্টিফিকেশনে জোর রাজ্যের

কৃষি কাজের জন্য চাষিদের বীজ বিতরণ করার আগে রাজ্য সরকার এবার থেকে সেই বীজগুলির ডবল সার্টিফিকেশন করবে। এর ফলে চাষিরা প্রতিটি বীজ থেকে হবে আরও উন্নতমানের ফসল উৎপাদন হবে।

মুখ্যমন্ত্রী নির্দেশ দিয়েছেন বীজের ক্ষেত্রে চাষিদের যেন কোনও সমস্যার সম্মুখীন না হতে হয়। এই ডবল সার্টিফিকেশনের উদ্যোগ সেই নির্দেশই বাস্তবায়িত করবে।

কৃষি দপ্তরের এক আধিকারিক বলেন, প্যাকেজিংএর আগে বীজগুলি একবার পরীক্ষা করা হবে, এবং প্যাকেজিংএর পর আরও একবার র‍্যান্ডম ভিত্তিতে যে কোনও বীজের প্যাকেট পরীক্ষা করা হবে।

রাজ্যে আরও বীজ পরীক্ষা কেন্দ্র খোলার উদ্যোগ নিচ্ছে রাজ্য সরকার।