Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 18, 2018

Bengal CM flags off Banglashree Express buses

Bengal CM flags off Banglashree Express buses

The Banglashree Express bus service between Kolkata and the district headquarters was flagged off by Chief Minister Mamata Banerjee today.

The air-conditioned Volvo bus service has been named such by the Chief Minister herself. The buses were flagged off in front of Nabanna. The decision to start the bus service was taken last March.

Twenty-two trauma care air-conditioned ambulances and 13 mechanical wrecker vans were also flagged off along with the buses.

The State Transport Department has already introduced 300 buses and there are projects in the pipeline to introduce more. In the beginning of June, five air-conditioned Volvo buses were introduced from Kolkata (Esplanade bus stand) to different places in north Bengal.

During the inauguration programme, the Chief Minister gave a short speech. Here are the highlights of her speech:

  • This new bus service is an effort on the Government’s part to extend another facility for the public. The Banglashree bus service would ensure that people face much less problem in travelling from far-off places to Kolkata.
  • The mechanical wrecker vans would be used to recover cars which have broken down. Ideally one should check properly the condition of one’s car before venturing out.
  • One ‘Safe Drive Save Life’ sticker each would be stuck on the front and back of cars.to create more awareness about safe driving. The stickers would be in English, Bengali and Hindi. From July 18 to August 15, small children would be pasting the stickers.
  • Say and do things which reach the people at the grassroots. Our government always tries to do things in innovative ways, to take the fruits of development to all levels of society.
  • Though we don’t have high-speed trains, we have started high-speed buses. Before the Pujas, we are going to start running 80 SC buses all over Kolkata.

 


জুলাই ১৮, ২০১৮

আজ যাত্রা শুরু করল 'বাংলাশ্রী'

আজ যাত্রা শুরু করল 'বাংলাশ্রী'

আজ নবান্ন থেকে যাত্রা শুরু করল ‘বাংলাশ্রী’র। দূষণ নিয়ন্ত্রণের জন্য বায়ো গ্যাস চালিত ও বায়ো টয়লেটযুক্ত এই বাস নামানো হল। সব জেলা থেকে যাত্রা শুরু করে কলকাতা ছুটবে এসি ভলভো বাস, আর এই অত্যাধুনিক বাসগুলিরই নাম দেওয়া হয়েছে ‘বাংলাশ্রী’।

এছাড়াও উদ্বোধন হবে ২২টি এসি এম্বুলেন্স ও ১৩টি মেকানিক্যাল রেকার ভ্যান। প্রাথমিকভাবে ২০টি ভলভো বাস দিয়ে এই প্রকল্প শুরু হচ্ছে, পরবর্তীকালে ধাপে ধাপে বাড়ানো হবে বাসের সংখ্যা। জেলার মানুষদের সুবিধের কথা ভেবেই এই প্রকল্পের উদ্যোগ নিয়েছে পরিবহন দপ্তর।

পূর্ব মেদিনীপুর, ঝাড়গ্রাম, বাঁকুড়া, পুরুলিয়া, বীরভূম, মুর্শিদাবাদ, নদিয়া, মালদা, রায়গঞ্জ, কোচবিহার, আলিপুরদুয়ার সোহো একাধিক জায়গা থেকে ছাড়বে এই বাস। তবে অধিকাংশ রুটেই পরিষেবা দেবে পশ্চিমবঙ্গ পরিবহন নিগম এবং দক্ষিণবঙ্গ পরিবহন নিগম।

বিলাসবহুল হলেও বাসগুলিতে সকল শ্রেণীর মানুষই যাতে যাতায়াত করতে পারেন, সেদিকে নজর রেখেই ভাড়া ঠিক করা হয়েছে।

মুখ্যমন্ত্রীর বক্তব্যের কিছু বিষয়:

  • একটা নতুন ভাবনার মাধ্যমে মানুষের কাছে কি করে পরিষেবা পৌঁছে দেওয়া যায় সেইজন্যই এই পরিষেবার ভাবনা। সাধারণ মানুষ যাতে দূর প্রান্ত, অন্য জেলা থেকে ভালোভাবে আস্তে পারে তাই এই পরিষেবা ‘বাংলাশ্রী’ চালু করা হল.
  • গাড়ি খারাপ হয়ে গেলে সেগুলো সঙ্গে সঙ্গে উদ্ধার করা দরকার।গাড়িটা চালু কিনা সেটা মাঝে মাঝে দেখে নেওয়া দরকার।
  • গাড়ির সামনে স্টিয়ারিয়ে ও গাড়ির পিছনে সেফ ড্রাইভ সেভ লাইফের একটা স্টিকার লাগাতে হবে যা তিনটি ভাষায় লেখা থাকবে – বাংলা, ইংরেজি ও হিন্দি, বারবার চোখ পড়লে ওটা একটা কাউন্সেলিংয়ের কাজ করবে। ১৮ জুলাই থেকে ১৫ আগস্ট ছোট ছোট বাচ্চাদের দিয়ে সেই স্টিকারগুলি লাগানো হবে, নিজেদের কাউন্সেলিংয়ের জন্য।
  • এমন কথা বলবেন যা সাধারণ মনুষের কাছে পৌঁছায়, এমন কাজ করবেন যা সাধারণ মানুষের চোখে পরে. আমরা একটা grassroot class তৈরী করেছি, পসচিম্বঙ্গ সরকার একটা সংযুক্ত, ঐক্যবদ্ধ পরিবার। মা মাটি মানুষের সরকার প্রতিদিন নতুন কিছু করে, এটাই আমাদের চিন্তাশক্তি, দর্শন, ভাবনা।
  • হাই স্পিড ট্রেন হয়নি কিন্তু আমরা হাই স্পিড বাস চালু করলাম. আর পুজোর আগে কলকাতায় ও বৃত্তর কলকাতায় ৮০ টি এ বাস চালু হবে.