Lok SabhaRajya Sabha

August 7, 2018

Idris Ali speaks on the Supplementary Demands for Grants

Idris Ali speaks on the Supplementary Demands for Grants

FULL TRANSCRIPT

Hon Speaker Madam, I am deeply grateful to you because you have given me the opportunity to speak. At the same time, আমি কৃতজ্ঞতা জানাই সেই মহান দেশপ্রেমিক, মহান নেত্রী, জাতীয়তাবাদী নেত্রী মমতা ব্যানার্জিকে যিনি পশ্চিমবঙ্গের মুখ্যমন্ত্রী, যার আশির্ব্বাদ ছাড়া আমি এখানে আসতে পারতাম না।

Madam, every third person in an Indian city today will be a youth in about next seven years. The median individual in India will be 29 years making it youngest country in the world. The unemployment rate in India, hon Madam, is estimated at 3.52 per cent, which is about 35 million; people are jobless. Hon Speaker Madam, Central Government during its tenure of four years never tried to balance the ongoing mismatch between the efforts of a cultivator (a farmer) and their income.

Madam, pensioners of EPS ’95 scheme till today are getting minimum pension of Rs 1000 per month. The government has not reviewed pension as per the present market. Then, where is the commitment of social security of senior citizens?

Hon Madam, in the Railway Budget, আমি আপনার মাধ্যমে কেন্দ্রীয় সরকার ও মন্ত্রীকে জানাতে চাই যে, ২০১৬-১৭ বাজেটে আমার কেন্দ্র বসিরহাটের জন্য পাঁচ লক্ষ টাকা অনুমোদন করা হয়েছিল। বসিরহাটে রেলওয়ে গেট, ভ্যাবলা হল্ট স্টেশন তৈরীর জন্য, কিন্তু দুই বছর পার হয়ে গেছে, কোনও কাজ হয়নি। একই জিনিস ঘটেছে আমার কেন্দ্রের লেবুতলায়; সেখানেও হয়নি।

আমি আরেকটা অনুরোধ জানাবো কেন্দ্রীয় সরকারের কাছে। যখন মমতা বন্দোপাধ্যায় রেলমন্ত্রী ছিলেন তখন গরিব মানুষদের জন্য ‘ইজ্জত টিকিট’ আর ‘ইজ্জত পাস’-এর ব্যবস্থা করা হয়েছিল। কিন্তু তথাকথিত ‘গরীবের বন্ধু’ কেন্দ্রীয় সরকার যা চালু ছিল তা পুনরায় চালু করা যায় না? এই জন্য মাননীয় রেলমন্ত্রীকে, ম্যাডাম, আপনার মাধ্যমে আমি আবেদন জানাচ্ছি।

In case of scholarship to minority students of the country, it has been noticed that during the last four years the release of funds is constantly lower than the previous years. Hon Madam Speaker, it is very unfortunate that as on June 2018, the Centre has released only Rs 5.52 crore to different scholarships to meritorious students, against the budget estimate of Rs 74 crores; in maximum cases the state governments are still waiting for the scholarship amount for years.

Hon Madam, before I conclude I urge the House to confirm the actual care of women and children, real employment, protection of senior citizens and to come forward with practical development of the society with time-bound commandment.

Madam, I am deeply grateful to you.