Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


April 21, 2018

Agricultural Marketing Dept: Schemes for storage & transportation of harvest

Agricultural Marketing Dept: Schemes for storage & transportation of harvest

The Trinamool Congress Government has two schemes for the storage and transportation of harvest – Amar Fasal Amar Gola and Amar Fasal Amar Gari, respectively.

Amar Fasal Amar Gola

Amar Fasal Amar Gola (‘gola’ meaning ‘silo’) was adopted to minimise the post-harvest losses of vegetables and fruits due to the lack of proper storage facilities. Under this scheme, financial assistance is provided to deserving farmers to construct both superior quality traditional structures as well as modern storage structures.

Rs 5,000 is provided for traditional storage structures, Rs 17,329 for permanent, sturdy storage structures and Rs 32,389 for storage structures for onions. From the current financial year, the government will start distributing portable polythene silos (‘dhan gola’) and drying platforms for cereals (‘chatal’).

Amar Fasal Amar Gari

Amar Fasal Amar Gari was initiated to ensure hassle-free transportation of agricultural produce to minimise post-harvest loss. This scheme too is implemented through the granting of financial assistance. A sum of Rs 10,000 is given for buying rickshaw vans. The financial assistance is credited to either the bank account or the Kisan Credit Card (KCC) account of the beneficiary.

These two schemes have been able to solve two major problems that farmers had been having. Every year, the money allocated for these schemes are being increased to gradually cover the whole of the state.

 


এপ্রিল ২১, ২০১৮

কৃষি বিপণনে রাজ্য সরকারের উদ্যোগ

কৃষি বিপণনে রাজ্য সরকারের উদ্যোগ

২০১১ সালে ক্ষমতায় আসার পর থেকে কৃষিজ ক্ষেত্রে ধীরে ধীরে স্বয়ংসম্পূর্ণ রাজ্য হিসেবে আত্মপ্রকাশ করার জোর দিয়েছেন মুখ্যমন্ত্রী।এর জন্য দিয়েছেন কৃষিতে ব্যাপক গুরুত্ব। শুধু কৃষি নয়, পাশাপাশি কৃষি বিপননেও দেওয়া হয়েছে ব্যাপক জোর।

নেওয়া হয়েছে বেশ কিছু প্রকল্পঃ

আমার ফসল আমার গোলা

দুর্বল পরিকাঠামোর জন্য ফসল তোলার পরে ফল ও আনাজের ক্ষতি কমাতে ‘আমার ফসল আমার গোলা’ প্রকল্প নিয়েছে কৃষি বিপণন দপ্তর। এই প্রকল্পে, যোগ্যতাসম্পন্ন কৃষকরা আর্থিক সহায়তা পাবেন মজুত করার ক্ষমতার উন্নয়নের জন্য। কৃষকরা ৫০০০ টাকা করে আর্থিক সহায়তা পাবে ঐতিহ্যবাহী সংগ্রহস্থল গঠন, ১৭৩২৯ টাকা পাকা সংগ্রহস্থল গঠন এবং ৩২৩৮৯ টাকা পেঁয়াজের সংরক্ষণের জন্য। এ বছর থেকে পোর্টেবল পলিথিন ধানের গোলা ও চাতাল বিতরণ করা হচ্ছে।

আমার ফসল আমার গাড়ি

এই দপ্তরের আরও একটি প্রকল্প হল, ‘আমার ফসল আমার গাড়ি’। এই প্রকল্পের উদ্দেশ্য ফসল তোলার পরে ফল ও আনাজের ক্ষতি কমাতে মসৃণ পরিবহন ব্যবস্থার। এই প্রকল্পে ১০০০০ টাকা আর্থিক সাহায্য করা হয় রিকশা ভ্যান তৈরী করার জন্য। এই টাকা কৃষকদের কিষাণ ক্রেডিট কার্ড আকাউন্টে সরাসরি দেওয়া হয়। ২০১৭-১৮ সালে ২.০৪ কোটি টাকা দেওয়া হয়েছে এই বাবদ। ২০১৮-১৯ সালে এই বাবদ ৬.২ কোটি টাকা বরাদ্দ করা হয়েছে।