Latest News

November 11, 2016

Trinamool gives notice in Rajya Sabha to discuss demonetisation

Trinamool gives notice in Rajya Sabha to discuss demonetisation

The Trinamool Congress on Thursday gave a notice in the Rajya Sabha to suspend business on November 16 and discuss the demonetisation of Rs 1,000 and Rs 500 currency notes.

“Today (Thursday) we gave a notice in the Rajya Sabha to discuss the issue suspending business under Rule 267 on November 16,” Leader of the party in Rajya Sabha, Derek O’Brien said.

He said it was vital that the black money hoarders and the corrupt were punished, but it must not be done by inconveniencing the common people and the poor. He added that there must be a proper action plan for implementation of such an extensive move which directly affects millions, especially the middle class and the poor.

Hitting out at the Centre over the decision, Bengal Chief Minister Mamata Banerjee had earlier said the demonetisation has resulted in a “complete disaster and chaos” and had urged the Modi government to rescind the “hasty decision”.

“Please save people from this disaster. Roads are closed, markets shut, patients not being admitted to private hospitals, millions affected. Chaos everywhere,” Mamata Banerjee had said on Wednesday.

 

৫০০, ১০০০ টাকার নোট বাতিলের বিরুদ্ধে রাজ্যসভায় নোটিস দিল তৃণমূল

৫০০, ১০০০ টাকার নোট বাতিলের সিদ্ধান্ত নিয়ে আগামী ১৬ নভেম্বর রাজ্যসভায় আলোচনা চেয়ে নোটিস দিয়েছে তৃণমূল সংসদীয় দল৷

রাজ্যসভায় তৃণমূলের দলনেতা ডেরেক ও’ব্রায়েন জানান আজ (বৃহস্পতিবার) ২৬৭ নম্বর ধারা অনুযায়ী অন্য কাজ ফেলে রাজ্যসভায় ‘নোট-ব্যান’-এর মতো গুরুত্বপূর্ণ বিষয় নিয়ে আলোচনার জন্য নোটিস দেওয়া হয়েছে৷

তিনি বলেন, “কালো টাকার মালিকদের শাস্তি পাওয়া উচিত কিন্তু সাধারণ মানুষ ও গরিবকে হয়রান করে নয়। আগে থেকেই সঠিক পরিকল্পনা নেওয়া উচিত ছিল৷ ভুল পরিকল্পনার মাশুল দিয়েছেন মধ্যবিত্ত ও গরিব মানুষ৷ কালো টাকা উদ্ধারে কোনও কাজই করেনি কেন্দ্র৷”

আগেই কেন্দ্রের এই সিদ্ধান্তে তীব্র ক্ষোভ প্রকাশ করেন মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়। তিনি বলেন, “মোদী সরকারের এই সিদ্ধান্ত ‘হঠকারী’, এটা সম্পূর্ণরূপে একটি বিপর্যয়”।

বুধবার তিনি সোশ্যাল নেটওয়ার্কিং সাইটে বলেন, “এই বিপর্যয় থেকে সাধারণ মানুষকে বাঁচান। রাস্তা অবরুদ্ধ। বাজার বন্ধ। বেসরকারি হাসপাতালে রোগীদের ভর্তি নেওয়া হচ্ছে না। চারদিকে বিশৃঙ্খল পরিস্থিতি”।